me-time, yolo en andere onzin | Ons Moemoe blog
Lees hier over de nadelen van me-time en yolo. Laat persoonlijke ontwikkeling geen modeverschijnsel zijn.
984
post-template-default,single,single-post,postid-984,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,qode-theme-ver-13.1.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

me-time, yolo en andere onzin

me-time, yolo en andere onzin

zo was het niet bedoeld

Ook het wereldje van de persoonlijke groei blijft niet gespaard van de hypes en de modeverschijnselen. Mensen pikken een zienswijze op, posten hun instagram vol resultaat en hashtaggen hoe je dat zo simpel voor elkaar krijgt.

Helaas gaat op die manier vaak de echte zienswijze verloren. Doordat we er een filtertje over gegooid hebben, verliezen bepaalde ideeën aan kracht. Meer zelfs, we gebruiken die zienswijzes als excuses om zonder verantwoordelijkheid te kiezen voor een leven dat op korte termijn geen opofferingen vraagt.

4 voorbeelden.

één – het yolo-effect

Yolo is het gegeven dat je maar één keertje leeft (You Only Live Once) en dat je daarom het maximum uit je leven dient te halen.

Nu ja, het maximum. Deze filosofie wordt gretig misbruikt om op korte termijn je driften te volgen.

  • 2 dozen melocakes uit de nachtwinkel want ‘yolo’
  • lekker blijven roken want ‘yolo’
  • aantrekkelijke collega ziet mij zitten dus ‘yolo’
  • gewoon ontslag nemen, we zien wel, ‘yolo’

Naïef kiezen voor een instant behoeftebevrediging is géén yolo. Vraag anders even aan Mister Ontrouw hoe goed hij zich voelt na al zijn slippertjes of pols even bij een alcoholieker hoe geweldig zijn leven is door steeds maar genot na te jagen. Je driften volgen is geen yolo.

Weet je wat wel ‘yolo’ is?

  • Je gordel aandoen in de wagen,
  • je bijscholen terwijl je je inkomen behoudt,
  • stoppen met frisdrank drinken
  • of leren je grenzen aangeven.

Nét omdat je maar één keertje leeft.

twee – me-time

Me-time is het idee dat je tijd vrijmaakt voor jezelf (ik-tijd) zodat je lekker je batterijen kan opladen. Hierdoor vergroot je je zelfzorg en bewaak je je eigen grenzen. Je zet jezelf op één en laat je niet zomaar leven. Mooi.

Me-time wordt ook aangewend als flauw excuus voor kil egoïsme.

  • Je had een afspraak met een vriendin staan maar voelt je wat moe? Me-time!
  • Eerste voetbalmatch van je zoon maar je houdt niet van sport? Me-time!
  • Begrafenis van een collega maar je wou gaan shoppen? Me-time!

Kiezen voor jezelf dient bevredigend aan te voelen, omdat je het waard bent, niet vanuit een fuck-de-wereld-motief.

Kiezen voor jezelf is in bovenstaande voorbeelden resoluut niet kiezen voor je vriendin, je zoon of je respect voor je collega.

Me-time is pas zinvol als anderen er beter van worden. Iedereen heeft liever een gelukkige en ontspannen versie van jezelf. Je kan echter pas volwaardig bijdragen en delen als je zelf genoeg hebt. Als je portie ik-tijd daarvoor zorgt, zal iedereen die jou respecteert je dat gunnen.

Het zou net dankzij je ik-momentjes kunnen zijn dat je iemand wordt die:

  • steeds zijn afspraken nakomt, ook als hij wat moe is,
  • zijn zoon gaat aanmoedigen als deze dat belangrijk vindt,
  • een steun kan zijn op moeilijke momenten in het leven van anderen.

drie – kwetsbaarheid

Ah, de moedige weg der kwetsbaarheid. Jawel, moedig. Je kan immers niet moedig zijn zonder je kwetsbaar op te stellen. In dapper zijn zit steeds de kans tot falen. Door jezelf kwetsbaar open te stellen zet je de faalpoort helemaal open en als je dat oprecht doet, zorgt dat voor een diepere verbinding met anderen.

Helaas wordt kwetsbaarheid tegenwoordig gretig ingezet als zelfverheerlijking. Tv-programma’s waarin bv’s ons een kijkje in hun ziel gunnen tot het online delen van onze dagdagelijkse ellende op sociale media.

Onder het mom van kwetsbaarheid geven we ons ego een dikke boost. ‘Kijk eens hoe kwetsbaar ik ben!’ Alsof het een middel is om ‘likes’ te scoren.

En daar hoort een dikke ‘maar’ bij.

Maar … de vuile was buiten hangen is geen kwetsbaarheid en ‘om ter kwetsbaarst’ is gewoon de aandachtjunk in jezelf wakker maken.

Roddelen over het gedrag van je partner is géén kwetsbaarheid. Dit bespreekbaar maken met je partner is dat wél. Je frustraties delen op sociale media over je kinderen mag dan wel ‘in’ zijn, het is niet moedig. Je problemen onder ogen zien en je verantwoordelijkheid nemen, is dat wél.

vier – je bent goed zoals je bent

Mijn alcoholvalkuil: Ik ben goed zoals ik ben dus ik heb het recht om sloten Karmeliet door mijn keelgat te gieten. En dat is nog waar ook. Geen ideale levensstrategie echter en ook niet helemaal eerlijk.

  • Waarom zou ik mezelf die ongezonde levensstijl aandoen als ik het tegelijk zo goed met me voorheb?
  • Waarom blijf je aanmodderen met je overgewicht terwijl je droomt van slanker te zijn?
  • Wat is het nut van zoveel sociaal-media-gebruik als je je nadien leeg, futloos en ellendig voelt?

Misbruik het accepteer-jezelf-alibi niet om slechte gewoontes goed te praten. Draai de rollen om. Net omdat je het waard bent, gun je jezelf een upgrade in de levensgebieden waar je mee worstelt.

Jezelf accepteren draait om het volle besef dat je niet perfect bent en dat dat ook niet hoeft om graag gezien te worden. Het is te vergelijken met de woonkamer die geschilderd mag worden zonder dat je daarom een andere woonkamer wil.

dus

Persoonlijke ontwikkeling hoeft geen modeverschijnsel te zijn. Kijk naar jezelf en laat de zelfhulphypes voorbij waaien. Gun jezelf de positieve veranderingen waar jij nu behoefte aan hebt. Dat ben je waard.

No Comments

Zin in een toogbabbel?

Op zoek naar een coach of geprikkeld door de inhoud? Breng eens wat tijd door aan de toog van Ons Moemoe. Gratis en vrijblijvend.

download ons e-boek

Ons Moemoe verwent haar kleinkinderen met een gratis e-boek. Meer dan 40 pagina’s om te ‘breien aan meer vrijheid en gemoedsrust’.