je emoties negeren | Ons Moemoe blog
Je hebt gedachten, je bent ze niet. Lees hier hoe je gedachten je in de maling nemen en waarom je beter je emoties leert negeren.
1062
post-template-default,single,single-post,postid-1062,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,qode-theme-ver-13.1.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

je emoties negeren

je emoties negeren

een pleidooi voor gezond verstand

Jawel, een pleidooi voor gezond verstand, meer dan ooit aan de orde in tijden van ‘volg je hart’, ‘Wat voel je?’ en het herstellen van je ‘innerlijk kompas’.

je bent je gedachten niet

Kijk, gedachten hebben we allemaal en dat is goed spul. Het maakt dat we tijdig gaan tanken en uit het hoofd kunnen berekenen of er een extra vleesje bij de frietjes kan. Los van die zinvolle gedachten ratelt je brein ook nog een waslijst bagger af. Van gekke dagdromen tot zware doemideeën, oordelen en interpretaties.

  • Een loeiende sirene passeert en sowieso zijn zowat al je naasten in een huisbrand omgekomen.
  • Je hoort ‘s nachts lawaai in de tuin en je ziet jezelf al gemarteld door kabouters.
  • Je kruist een blonde schone en waant jezelf een vruchtbare superheld met ongezien talent.

Op wat kabouters of superkrachten na, kan je argumenteren dat bovenstaande gedachten niet per definitie onwaar hoeven te zijn. En dat klopt, alleen, het blijven gedachten, ze zeggen niets over de realiteit. Je hebt gedachten, je bent ze niet, ze zijn niet zomaar juist.

In mindfulness en andere meditatiegerichte dingen leer je kijken naar je gedachten zodat je er minder wordt door meegenomen. Je laat ze passeren als een wolkje dat voorbij een berg waait. Jij bent dan de berg.

van gedachten naar emoties

Door bepaalde gedachten gewoon als realiteit aan te nemen, maken we het onszelf nogal moeilijk. Gedachten wekken immers emoties op en dat kan zowel positief als negatief aanvoelen.

  • Je voelt tranen opwellen, je ademt lastiger en je borstkas knelt omwille van de passage van een ambulance.
  • Je voelt angst en rillingen door het lawaai in de tuin.
  • Je voelt je ontspannen en je krijgt het warm door dat prettige nummertje dat je met die blonde schone afspeelt.

Je wordt meegenomen door een gedachte die je humeur stuurt terwijl de realiteit zijn gangetje gaat. Meestal zonder schade aan je naasten, dolgedraaide kabouters of gewillige blondines.

van emoties naar handelen

Doordat onze gedachten (en dus niet de werkelijkheid) ons flink in de war kunnen brengen, gaan we ook anders handelen.

  • Je komt over je toeren thuis en reageert overdreven uitgelaten op de rest van je gezin.
  • De gezellige televisieavond gaat eraan en de klopjacht op kabouters begint.
  • Je snauwt je eigen partner af omdat haar kapsel niet geblondeerd is.

waarom het zinvol is om je emoties te negeren

Door toe te geven aan je emoties leg je jezelf heel wat beperkingen op en dat maakt je leven nu niet bepaald luchtig:

  • Je gedachten over verongelukken in de wagen zorgen voor angst. Wie leeft naar deze angst, durft de baan niet meer op.
  • Je gedachten over ontrouw van je partner zorgen voor wantrouwen of jaloezie. Door deze te geloven, zorg je voor spanning in de relatie.
  • Je gedachten over ‘afgaan op het podium’ bezorgen je plankenkoorts. Hierdoor houd je jezelf klein terwijl je iets te tonen hebt.
  • Je gedachten aan eten doen je geheel watertanden naar junkfood. Je propt je dieetplannen samen met een hamburger door je slokdarm.

Leer dus ‘foert’ te zeggen tegen je emoties en handel naar wat het juiste is. Niet altijd prettig op de korte termijn maar veel bevredigender op de lange termijn. Er valt best te leven met lastige gedachten en emoties. Het is niet omdat je woede voelt dat je iemand zijn kop dient in te slaan. Beleef wat zich aandient, besef dat het tijdelijk is en handel op een manier die jij correct vindt.

en als ik oog in oog met een sabeltandtijger kom te staan

Dan is het inderdaad geen aanrader om mindful de omgeving af te scannen. De emotie ‘angst’ neemt dan best de overhand en helpt je vluchten, vechten of wat dan ook de beste oplossing is.

Emoties zijn op zichzelf niet slecht, alleen zijn ze de dag van vandaag in onze veilige wereld minder vaak nuttig dan vroeger.

Ook je gedachten mogen er zijn. Je mag genieten van ontrouwe gedachten of denken aan wraak, macht of wat dan ook. Laat ze gerust toe, duw ze niet weg maar besef dat het gedachten zijn, niet de waarheid en dat je er dus ook niet naar hoeft te handelen.

je gevoel is iets anders dan emoties

Wie meneer Boeddha goed observeert, kan duidelijk zien dat hij een sterk ontwikkeld buikgevoel had. Het woord ‘intuïtie’ dekt dezelfde lading en het meligere ‘luister naar je hart’ ook. En daar draait het om als men het heeft over ‘je gevoel volgen’. Een soort keuze die vanuit vertrouwen genomen wordt, niet vanuit gedachten die met je op de loop gaan. Een groot verschil en lastig van elkaar te onderscheiden.

  • Je hebt bang om deze relatie te beginnen maar je voelt dat het de juiste keuze is.
  • Je bent verliefd op een huis maar je buikgevoel wantrouwt de verkoper.
  • Je hunkert naar een XL zak chips terwijl je beseft dat dat niet de beste strategie is voor je zomerdoelen.

Je intuïtie is dat soort zachte stemmetje dat er steeds is, weet wat goed voor je is maar helaas regelmatig onder emoties bedekt geraakt doordat je bepaalde gedachten voor waar aanneemt.

een pleidooi voor gezond verstand

In tijden van yolo én me-time lijkt het gebruiken van gezond verstand een soort harde keuze. Je mag de dingen niet kapot denken en je volgt gewoon je gevoel. Als dat allemaal echt zo vlot zou lopen, dan zou er achter de schermen van sociale media niet zo’n pijnlijke leegte ervaren worden.

Het is waardevol om te leren beseffen dat je gedachten vaak met je op de loop gaan. Het is zinvol om te weten dat we van nature steeds naar wat ontevredenheid neigen en hierdoor ‘meer’ willen. De gedachten aan betere seks, een droomjob, een hoger loon, meer kinderen of een groter huis doen je verlangen naar verandering. Dat maakt het lastig om NU al tevreden te zijn.

Je hebt die gedachten, je hoeft er niet in mee te gaan. Wat je vandaag gelukkig lijkt te maken, doet dat morgen daarom niet meer. Leer spelen met je gedachten, ontspan erin, zie ze voorbij waaien zonder ze voor waarheid aan te nemen.

anders gezegd

Negeer je emoties en leer je buikgevoel combineren met je denken. Dat geeft een berg vrijheid én gemoedsrust en daar doen we het voor.

No Comments

Zin in een toogbabbel?

Op zoek naar een coach of geprikkeld door de inhoud? Breng eens wat tijd door aan de toog van Ons Moemoe. Gratis en vrijblijvend.

download ons e-boek

Ons Moemoe verwent haar kleinkinderen met een gratis e-boek. Meer dan 40 pagina’s om te ‘breien aan meer vrijheid en gemoedsrust’.