7 tips voor een slechte liefdesrelatie | Ons Moemoe blog
Lees hier over de 7 meest voorkomende relatievalkuilen én hoe je er mee kan omgaan.
994
post-template-default,single,single-post,postid-994,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,qode-theme-ver-13.1.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

7 tips voor een slechte liefdesrelatie

7 tips voor een slechte liefdesrelatie

andere bril, veel beter

De belangrijkste relatie in het leven is die met jezelf. Als die niet goed loopt, lijdt de rest er ook onder. Of waarom wegcijferen zo’n slechte levensstrategie is. Of je nu in het prille begin van een relatie zit, zoekende bent of als een versmolten koppel leeft, hier volgen 7 valkuilen waar we nog vaak met open ogen intuinen.

één – je gelooft in een sprookje

Net zoals in alle levensgebieden mag je perfect een engagement aangaan en daar dingen niet leuk aan vinden. Er is altijd wel een percentage dat balen is. Als je verwacht dat je partner je dagelijks met elfenpoeder besprenkelt, dan ben je gedoemd om een pijnlijke ontgoocheling op te lopen.

twee – je controleert elkaar

Liefde is vrijheid. Je radeloos vasthechten aan de andere doe je uit angst. Het is aan jezelf om je jaloezie aan te pakken, het is jouw onzekerheid waar je last van hebt, daar hoef je je partner niet mee op te zadelen.

Door je partner te controleren, geef je jezelf een vals gevoel van veiligheid en zekerheid. Dat is een complete illusie. Door je partner aan banden te leggen, creëer je zelfs omstandigheden waar men uit wil ontsnappen. Leg geen voorwaarden op, gun ieder de vrijheid om zichzelf te zijn en omarm het idee dat zekerheid niet bestaat.

drie – je investeert niet in jezelf

Je hebt steeds je eigen weg te gaan. In een gezonde relatie laat je elkaar de ruimte tot persoonlijke groei. Je gunt elkaar de vrijheid om fouten te maken. Ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen problemen.

Niet alleen dat. Relaties hebben gewoon lucht nodig. Blik maar eens terug naar je kinderjaren en besef dat je ook af en toe een bloedhekel had aan de mensen die je het nauwste aan je hart lagen. Je familie of je speelvriendjes van toen, je zag ze graag maar lang niet elke eigenschap ervan.

Gun jezelf dus voldoende zuurstof. Met een opgeladen versie van jezelf ben je simpelweg een veel aangenamere partner.

vier – je probeert ruzie te vermijden

Ons Moemoe zei altijd: ‘Ruzie is het zout op goei patatten.’ Door je grenzen aan te geven, maak je je relatie sterker. Door jezelf weg te cijferen en de ‘verdraagzame’ te spelen, ontstaat er geen groei maar een patroon dat telkens spanning geeft. Kom op voor jezelf, leer elkaars grenzen respecteren en ontdek dat je hierdoor een beter mens wordt.

vijf – je wil je partner helpen

Je hebt het al genoeg ontdekt. Helpen helpt niet. Ieder van ons heeft het recht om zijn eigen vingers te verbranden. Het is zelfs een tikkel oneerbiedig om zomaar te helpen, alsof jouw manier, dé manier is. Helpen wordt dan een verbloemde versie van controle.

Daag elkaar uit om hulp te vragen in plaats van spontaan te helpen. Je bent partner, geen redder. Haal je emotioneel genot op een gezondere manier uit het leven.

En nee, je hoeft niets op te kroppen, integendeel. Uit je zorgen, zeg wat je dwarszit en geef je grenzen aan. Meer kan je niet doen.

zes – je hangt voorwaarden aan je relatie

Het is niet de taak van de andere om jou gelukkig te maken. Niemand kan aan die voorwaarde voldoen. Wie voorwaarden stelt, geeft onrechtstreeks de boodschap mee dat de andere niet goed is zoals hij nu is. Dat er verandering nodig is om graag gezien te worden.

Om voorwaarden te boycotten, dien je respect op één te zetten. Je respecteert hoe je partner is en maakt van je irritaties je eigen leerschool. Leer vertrouwen in het idee dat de andere zijn uiterste best doet met de kaarten die hij gekregen heeft. Je hoeft niet akkoord te gaan met bepaalde keuzes en voorkeuren maar je kan ze wel respecteren.

zeven – je gaat breed in plaats van diep

Uiteindelijk heb je gekozen. Bewijs dus aan jezelf dat het de juiste keuze is. Leer luisteren, stel diepere vragen, bespreek je angsten. Blijf niet aan de oppervlakte, ontwikkel empathie voor elkaar. Ga ervoor.

En ga je partner nu niet onmiddellijk irriteren met bovenstaand advies. Hou het bij jezelf. Wat kan jij zelf doen? Door zelf stappen te zetten, zet je sowieso ook de rest in beweging. Mondjesmaat, gewoon onderweg, altijd onderweg.

No Comments

Zin in een toogbabbel?

Op zoek naar een coach of geprikkeld door de inhoud? Breng eens wat tijd door aan de toog van Ons Moemoe. Gratis en vrijblijvend.

download ons e-boek

Ons Moemoe verwent haar kleinkinderen met een gratis e-boek. Meer dan 40 pagina’s om te ‘breien aan meer vrijheid en gemoedsrust’.