beter slapen, een tegendraadse benadering | Ons Moemoe blog
Beter slapen? Dat doe je zo! In deze tegendraadse benadering leer je hoe je je slaapproblemen best aanpakt.
963
post-template-default,single,single-post,postid-963,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,qode-theme-ver-13.1.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

beter slapen, een tegendraadse benadering

beter slapen, een tegendraadse benadering

niets om van wakker te liggen

Weer zo’n irritante paradox van het leven. Wakker liggen van het feit dat je niet kan slapen. En ondanks het onderzoek en de slaaprituelen die de media op ons afvuurt, lijken die goedbedoelde adviezen vaak een averechts effect te hebben. In plaats van in te dommelen, lig je je dan zorgen te maken over blauw licht en melatonine.

je moet helemaal niets

Het is niet omdat de wetenschap kan aantonen wat het ideaal is dat het daarom ook haalbaar is voor jouw situatie. Dat geldt voor het mijden van fijn stof, het opvoeden van je kinderen en dus ook voor slaap.

In een heel ver verleden moest je om de haverklap waken, het vuur aanhouden of wat dan ook. Wie een pasgeboren uk onder zijn dak heeft ronken, weet dat het zinvol is om niet consequent met oorstoppen je acht uur slaap te bewaken. We maken van slaap een moetje en juist daardoor liggen we er extra wakker van.

kies voor rust

De oplossing, kies voor rust in plaats van voor slaap. Laat slaap een prettig neveneffect zijn van een leven waarin je breit aan meer vrijheid en gemoedsrust.

Zet rust op één en kies voor dingen waarmee je je batterij terug kan opladen. Laat het idee dat je vlekkeloos moét slapen lekker achterwege. Geef een dikke knuffel aan je rust, gun jezelf ontspanning en zorg op andere manieren dat je opknapt.

het hoeft niet perfect

Optimaal dus, niet perfect, wat dat voor jou ook mag betekenen:

  • Zap je jezelf graag in slaap in de zetel?
  • Krijg je microdutjes gelanceerd als je daar behoefte aan hebt?
  • Lukt inslapen beter met een laat-avond-snack?
  • Slaap je liever afzonderlijk omdat je partner een beademingsmachine imiteert?

Zet stappen in de juiste richting zonder jezelf te verantwoorden. Je overtuigingen (het dat-is-fout-gevoel) kunnen je hierin dwarsbomen. Besef dat jouw overtuiging niet perse dé waarheid is.

doe je slaapdoelen weg

Je mag wakker liggen. Je mag jezelf ‘moe’ voelen. Net zoals je het ‘te warm’ kan hebben of stijfheid kan ervaren.

Als je je focust op 8 uur slaap ga je teleurgesteld zijn als je er maar 6 hebt kunnen ronken terwijl dat misschien net een reden zou zijn voor een feestje. Je slaapt nu eenmaal wat je slaapt.

beschouw alles als experimentjes

Of je nu mindert in blauw licht, let op bepaald voedsel of kiest voor vaste rituelen en slaapuren, het blijven trucjes.

Geen enkele methode is heiligmakend, simpelweg omdat elke context per individu anders is. Het gevaar is dat je écht gaat geloven dat slaap voor jou niet werkt en dat je continu spanning ervaart door er te veel mee bezig te zijn.

Behandel daarom methodes als experimentjes. Experimentjes zijn vrij van voorwaarden of een resultaat. Je ontdekt gaandeweg wat voor jou werkt en wat niet.

je kan wel slapen

Besef dat je wél kan slapen. Het slapen zelf kan je immers niet tegenhouden. Plots val je in slaap en vanaf dan gaat het doorgaans erg goed. De slaap niet kunnen vatten, piekeren of snel wakker worden. Daar ligt de uitdaging, niet in het slapen dus.

Doorgaans draait het om geen rust in het hoofd te vinden. Je brein probeert continu controle over de zaak te krijgen en wil dat al denkend oplossen. Dat is een actief proces en niet ideaal om in te dommelen.

Aan de slag dus met dat piekerhoofd van je en dat doe je door te kiezen voor meer vrijheid en gemoedsrust.

kiezen voor vrijheid en gemoedsrust

Parkeer dat hele ik-heb-een-slaapprobleem en investeer in een leven met meer gemoedsrust. Toon geduld met je nachtrust en maak er je uitdaging van om te ontspannen in het wakker zijn. Met wat geluk is die ontspanning exact het geeuwtje in de rug dat je nodig hebt.

Daarnaast brei je verder aan een leven met meer vrijheid. Dit geeft je makkelijkere keuzes om met je slaapcontext om te gaan. Met meer vrijheid heb je meer kans op uitslapen, een eigen bed, kleine dutjes of andere creatieve oplossingen.

Echt waar, die slaap van je, geen reden om er je slaap voor te laten.

No Comments

Zin in een toogbabbel?

Op zoek naar een coach of geprikkeld door de inhoud? Breng eens wat tijd door aan de toog van Ons Moemoe. Gratis en vrijblijvend.

download ons e-boek

Ons Moemoe verwent haar kleinkinderen met een gratis e-boek. Meer dan 40 pagina’s om te ‘breien aan meer vrijheid en gemoedsrust’.