mentale veerkracht vergroten | 7 oefeningen | Ons Moemoe blog
Je mentale veerkracht vergroten in 7 oefeningen. Superman in je hoofd door weerbaarder te worden zodat je kan omgaan met tegenslag.
534
post-template-default,single,single-post,postid-534,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,qode-theme-ver-13.1.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

7 oefeningen voor meer veerkracht

Je mentale veerkracht vergroten in 7 oefeningen.

7 oefeningen voor meer veerkracht

superman in je hoofd

Veerkracht is het vermogen om tegen een stootje te kunnen. Handig aangezien je in dit leven af en toe flink door elkaar geschud zal worden. Hoe meer mentale veerkracht, hoe vrijer je door het leven gaat omdat je beter kan omgaan met tegenslag en dat je meer vertrouwen hebt in wat zich aandient.

Goed nieuws, je mentale weerbaarheid kan je trainen. Ons Moemoe geeft je alvast 7 oefeningen mee om sterker te worden in je hoofd.

één – bouw een feestje buiten je comfortzone

Er net buiten, niet te ver weg waar het extreem eng is. Doe onprettige dingen waar je beter in wil worden. Hoogtes niet, small talk dan weer wel. Gulzig eten niet, 100 dagen geen alcohol wel. Kies voor uitdagingen die je maar net aankan, waar je moeite voor moet doen maar die haalbaar zijn.

Daar put je altijd het meeste voldoening uit. Te moeilijk, dan ga je opgeven. Te haalbaar, dan is het geen uitdaging en valt je groei weg. Push jezelf, ontspan nadien, zo kom je vooruit. Doe dus enge dingen maar niet te eng. Extra bonuspunten omdat je je zelfvertrouwen opkrikt.

twee – accepteer ongemakken en stress

Ga er eens bij zitten en voel eens waar de stress door je lichaam giert.

  • Waar zit die spanning?
  • Wat denk je nu?
  • Wat voel je?
  • Wat wil je doen?

Daag jezelf uit om je stress te verdragen. Blijf zitten, 5 minuten, 10 minuten, kies een tijdspanne die haalbaar is bij het moment.

Vlucht niet weg in shoppen, emo-eten, sport, lezen, youtube, werken, porno of nagelbijten. Het mag ellendig voelen, merk je neiging tot vluchten op alsof je niet met jezelf alleen kan zijn. Word je er bewust van.

drie – angst kan ook een GPS zijn

De dingen waar je het meest bang voor bent, zijn dikwijls de dingen die je graag verwezenlijkt ziet.

Je zou niet de enige zijn die ondanks plankenkoorts gehoord wil worden, die ondanks bindingsangst een hechte stabiele relatie wilt of die ondanks angst om assertief te zijn heel graag voor zichzelf zou kunnen opkomen.

Overwin je angsten stapje voor stapje en merk hoe je mentale veerkracht toeneemt.

vier – maak dubbel zoveel fouten en geef ze toe

Mijn leven wordt beter doordat ik continu fouten maak. Logisch, wie stappen zet, maakt fouten. Hoe meer fouten, hoe meer stappen je aan het zetten bent. Al fouten makend ontdek je steeds meer wat niet werkt en wat wel. Succes is dubbel zoveel fouten maken.

Als je niets doet, zal je minder verkeerd doen maar je betaalt er wel een hoge prijs voor.

Leer er verder mee leven dat je het continu mis hebt, net als ik. Hoe meer je beseft dat je eigen visie niet dé visie is, hoe opener je staat voor andere ideeën en hoe meer je beseft dat iedereen het goed voor heeft, gekeken vanuit zijn wereldbeeld.

Ik heb ook graag gelijk, heel graag zelfs. Maar toch, liever geluk dan gelijk.

vijf – beschouw moeilijkheden als uitdagingen

Heerlijk dat niet alles vanzelf lukt, zo valt er tenminste nog wat ‘eer’ uit te halen. Wie heeft ooit beweerd dat alles vanzelf dient te gaan?

Vlekkeloos, feilloos, … het bestaat niet en als je het al eens tegenkomt, wees er dan maar zeker van dat er massa’s fouten aan vooraf zijn gegaan om daar te geraken. Je zal nooit zonder moeilijkheden zitten.

Beschouw ze daarom als uitdagingen, als kansen tot groei, tot meer mentale veerkracht.

zes – kijk naar het verleden

Denk eens even terug aan de shit die je al hebt opgelost. Patronen en hekele situaties waar je nu nauwelijks of geen last meer van hebt. Kijk eens hoeveel sterker die dingen je ondertussen gemaakt hebben.

Het oplossen of accepteren van je problemen zorgt voor meer veerkracht. Gelijkaardige patronen of situaties in de toekomst zullen je minder snel van je melk brengen.

zeven – verwacht problemen en bereid je voor

Bekijk je verschillende levensgebieden eens. Relaties, gezondheid, geld, werk, ontspanning, huishouden, …

Waar verwacht je problemen als je voortdoet zoals je nu bezig bent?

Door in alle eerlijkheid deze vraag te beantwoorden heb je ineens door waar er te investeren valt.

Door te sparen win je aan financiële veerkracht, door in je vriendschappen te investeren, krijg je veel vriendschap terug en steun als het water in je bestaan weer wat woeliger wordt en door aan je gezondheid te werken, draait je lichaam langer mee.

Uiteindelijk gaat het daar om. Je bouwt aan je veerkracht om je voor te bereiden tegen toekomstig onheil. Problemen zijn immers onvermijdbaar, het leven neigt naar chaos en zal ons allemaal met enige regelmaat een stootje verkopen.

Veerkracht is de kunst om terug recht te krabbelen bij grote of kleine tegenslagen. Je wapent je vooraf omdat je nu eenmaal geen garantie hebt op de toekomst. Bepaalde dingen zal je nooit kunnen voorkomen maar je kan wel zodanig voorbereid zijn dat je een voorsprong hebt als ze zich voordoen.

Je kan de koude niet vermijden maar je kan je wel een degelijke jas aanschaffen.

No Comments

Zin in een toogbabbel?

Op zoek naar een coach of geprikkeld door de inhoud? Breng eens wat tijd door aan de toog van Ons Moemoe. Gratis en vrijblijvend.

download ons e-boek

Ons Moemoe verwent haar kleinkinderen met een gratis e-boek. Meer dan 40 pagina’s om te ‘breien aan meer vrijheid en gemoedsrust’.