11 gezonde gewoontes om gisteren mee te beginnen | Ons Moemoe blog
Stoppen met ja-knikken, lekker twijfelen, altijd eerlijk zijn en je eigen antwoorden leren geven. In dit artikel 11 gezonde gewoontes om gisteren al mee te beginnen.
1049
post-template-default,single,single-post,postid-1049,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,qode-theme-ver-13.1.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

11 gezonde gewoontes om gisteren mee te beginnen

11 gezonde gewoontes om gisteren mee te beginnen

stoppen met ja-knikken

één – de kunst van het lanterfanten

Leer de kunst van het lanterfanten. Ga struinen. Doelloos op eigen tempo. De straten in. Of niet, in je eigen huis, van koelkast naar zetel en terug. Durf aanmodderen, zeker op momenten van drukte, vooral op momenten van drukte.

Op momenten dat je dingen in je hoofd groter maakt dan ze in werkelijkheid zijn. Geef lucht aan dat ratelende brein van je. Net zoals je ook een goed stoofpotje laat sudderen. Lanterfanten is loslaten en de oplossing zoeken tegelijk. Je brein zet zich op een lager pitje maar draait stiekem nog overuren.

twee – niet meer aan jezelf sleutelen

Stop met je te-kortheden weg te werken. Door telkens te focussen op je zwaktes is het nooit goed genoeg. Je gaat nooit helemaal af zijn. Aangezien je hier maar een beperkte tijd rondhuppelt, leer je best nu al content te zijn met jezelf.

Bovendien kan je een zwakte ook als een kwaliteit beschouwen. Op die manier maak je van ongeduld daadkracht, verandert je naïeviteit in verwondering en je snelle verveling zorgt voor dynamiek in je leven. Door niet meer aan jezelf te sleutelen ga je automatisch meer doen waarvoor je ontworpen lijkt.

drie – je eigen antwoord vinden

Leer je eigen antwoorden te vinden en hecht niet teveel belang aan lijstjes zoals ‘11 gezonde gewoontes om gisteren mee te beginnen’. Maak geen evangelie van wat je leest en durf je vingers verbranden. Je eigen op maat gemaakte antwoord ga je niet vinden in de boeken, de vlogs of een hip instagramaccount. Doe iets, ga op je gezicht en trek je conclusies. Herhaal in elk levensgebied.

vier – minder lezen

Aansluitend bij de vorige gewoonte is het daarom zinvol om gewoon een pak minder lectuur te kauwen. Ik beweer dat omdat ik er zelf nogal last van ondervind. Ik lees iets, waan mezelf plots een goeroe en verander bijgevolg in een irritant betwetertje voor naasten en omgeving.

Wat later verbrand ik dan mijn poten aan de andere kant van de medaille om uiteindelijk een soort balans te vinden die op dat moment bij me past. Voor antwoordjunkies zoals ik is minder lezen een zeer gezonde gewoonte.

vijf – meer lezen

Lekker lezen, nieuwe wegen bewandelen. Je brein pijn doen met visies die lijnrecht tegen je eigen moraal indruisen. Leer met een andere blik naar de wereld kijken en ontdek welke overtuigingen je leven niet vooruit helpen. Meer lezen is een lange-termijn-strategie, nieuwe inzichten neem je voor altijd mee en kan je weer aftoetsen op andere lectuur.

zes – je doel als middel beschouwen

Pas je doel aan zodat je terug controle hebt. Maak van je doel geen doel maar een middel, hoe tegenstrijdig dat ook mag klinken. Een doel geeft richting aan je leven. Je was van plan naar Sevilla te reizen maar ontdekt dat je je hemels thuis voelt in Valencia, een toevallige tussenhalte. Dat had nooit gelukt als je niet als doel had om naar Sevilla te gaan.  Je mag je doel dus best aanpassen onderweg.

zeven – in beperkingen denken

Het type dat veel beren op de weg ziet? Mooi, uitspelen die troef. Denk gerust in beperkingen, dat geeft voorzichtigheid. Succes komt niet zomaar aanwaaien en het leven komt zonder garanties. Door je beperkingen in kaart te brengen krijg je een correcter beeld van je huidige toestand en kan je dus eenvoudiger oplossingen zoeken om ermee aan de slag te gaan.

acht – in je comfortzone zwemmen

Grenzen verleggen, angsten overwinnen en in je eigen kracht staan. Wat een gedoe. Je moet immers helemaal niets. Je leeft dit leven maar één keertje dus laten we ons best doen om het merendeel van onze tijd lekker gezellig te houden. Binnen de comfortzone dus.

negen – altijd eerlijk zijn

Met die mooie woorden op je begrafenis ben je weinig. Zeg daarom nu je nog leeft wat er gezegd moet worden. Je helpt anderen niet door je denken te verzwijgen, je doet enkel jezelf tekort. En ja, mensen zullen zich af en toe flink gekwetst voelen, al kiezen ze zelf hoe ze hiermee om gaan.

Slik je boodschap niet in om iemand te willen sparen, vaak hebben mensen net zo’n wakkerschuddertje nodig en helpt het hen zelfs voort op de langere termijn. Door de waarheid te spreken toon je respect voor je medemens en bied je de kans om te reageren.

tien – twijfelen

Lekker zoekende zijn, als dat al niet meer mag. Twijfelen, het hoort er gewoon bij. Je hoeft jezelf dus helemaal niet te vinden of te ontdekken. Omarm dat je niet weet. Verwarring is normaal, het betekent dat je op een inzicht aan het broeden bent.

Hoe zekerder je wil zijn van iets, hoe onzekerder je jezelf gaat voelen. Hoe meer je het twijfelen toelaat, hoe comfortabeler dit aanvoelt. Lang leve de verwarring!

elf – een plantrekker worden

Het leven is aan de plantrekkers, het is werkelijk een stiel apart om luierend en zorgeloos te laat op een vergadering te verschijnen of uit te slapen terwijl je partner aan de grote kuis begint. Durf de dingen aanpakken zoals jij ze ziet, niet zoals ze worden opgedragen, hierdoor geef je telkens signalen aan het grotere geheel.

Ontdek een manier om flierefluitend aan te tonen dat je die vergadering te vroeg gepland vindt en de grote kuis overbodig. En ja, dat lijkt een beetje op dwarsliggen maar de wereld heeft nood aan schenenstampers. Er zijn al genoeg brave ja-knikkers.

No Comments

Zin in een toogbabbel?

Op zoek naar een coach of geprikkeld door de inhoud? Breng eens wat tijd door aan de toog van Ons Moemoe. Gratis en vrijblijvend.

download ons e-boek

Ons Moemoe verwent haar kleinkinderen met een gratis e-boek. Meer dan 40 pagina’s om te ‘breien aan meer vrijheid en gemoedsrust’.