gewoontes kweken werkt beter dan doelen stellen | Ons Moemoe blog
Gewoontes kweken werkt beter dan het stellen van doelen. Laat het resultaat weg en focus je op een gedragsverandering. Extra bonus: meer vrijheid.
465
post-template-default,single,single-post,postid-465,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,qode-theme-ver-13.1.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

dit werkt beter dan doelen stellen

gewoontes werken beter dan doelen om een blijvend resultaat en gedragsverandering te krijgen

dit werkt beter dan doelen stellen

hoe gewoontes je vrijheid bepalen

Je doelen de prullenmand in en toch een gedragsverandering. En je nog lekker vrij voelen ook. De magie van het aanleren van goede gewoontes.

laat het resultaat los

Dagelijks om half zeven opstaan, een kwartiertje yoga beoefenen, ‘s avonds laat geen sociale media of koffie meer, een limiet op je alcoholische dranken of drie stukken fruit per dag eten?

Het klinkt niet bepaald als doen waar je zin in hebt, laat staan dat het de snelweg naar meer vrijheid is.

Met dergelijke gewoontes wijk je zelfs af van de snelweg en begeef je je met een matiger tempo op de landelijke levenswegen. Wegen zonder uiteindelijke bestemming waarbij het onderweg zijn primeert. En net daar zit het grote verschil met ‘doelen stellen’, de focus op het resultaat.

Want wat zou er gebeuren als je de focus enkel naar het onderweg zijn verlegt?

Hoog tijd om de volgende afslag te nemen dus.

volhouden tot het went

Het blijft niet lastig hoor. Hoewel ik er tegenop zag om telkens op een vroeg tijdstip op te staan of dagelijks een kwartiertje spieroefeningen te doen ben ik blij dat ik volgehouden heb. In het begin was het vloeken maar nu vind ik het volstrekt normaal en ben ik zeer tevreden met mijn ontzettend trage rustige ochtenden en mijn reeds veel sterkere rug.

Alsof je je vrijheid op de korte termijn investeert voor veel meer vrijheid op lange termijn.

  • Je mindert je alcoholinname voor een gezonder lichaam later.
  • Je besluit dagelijks 20 minuten te joggen voor een betere conditie in de toekomst.
  • Je kiest voor een vleesvrije dag om op termijn het verschil te voelen.
  • Je dwingt jezelf een kwartier nietsdoen in de zetel om meer kalmte te gaan ervaren.
  • Je koopt maandelijks een luxeproduct minder en spaart een aardige som bij elkaar.

Al die voordelen zorgen voor meer vrijheid. Er ontstaat een lichaam dat iets meer tegen een stootje kan, een financiële buffer waardoor je andere keuzes kan maken, een leger hoofd en een kalme start ‘s ochtends.

Waar sta ik binnen 10 jaar als ik deze gewoonte volhoud? 

Als je jezelf consequent nieuwe gezonde gewoontes aanleert, dan boek je vroeg of laat resultaat. Blijvend deze keer. Bovendien geniet je meer onderweg want je bent minder geobsedeerd door het resultaat, je weet dat dat wel volgt.

Met positieve gewoontes kan je ontzettend veel bereiken. Je pusht jezelf niet om op drie weken een boek te schrijven, je leert jezelf de gewoonte aan om elke avond een half uurtje te schrijven. Voor je het weet is dat boek een feit. Je ontzegt jezelf geen chips meer, je haalt het simpelweg niet meer in huis, zonder nadenken op jaarbasis gewichtsverlies.

Je mag af en toe sprinten wat je wil, op termijn komt de jogger je op zijn eigen tempo voorbij.

je bent je gewoontes niet

Hoe doe je dat dan, zo’n gewoontes vervangen? Wel, het feit dat je elke gewoonte ooit geleerd hebt (door jezelf of je omgeving) wil ook zeggen dat je ze terug kan afleren. Je bent je gewoontes niet! Dit kost tijd maar is volgens mij de investering altijd waard.

Stap voor stap. Alles went. Na een stroeve start met af en toe een terugval ontstaat na verloop van tijd het aangename gevoel dat je de zaakjes lekker op orde hebt en dat geeft een enorme voldoening.

Eens iets als een gewoonte verankerd geraakt, voelt het nooit meer als een inspanning en krijg je er voor altijd een stukje vrijheid voor in de plaats. Je voelt je toch ook niet meer ellendig als je je veters strikt of met een vork moet eten?

let op de perfectionistenval

Probeer niet alles tegelijk te doen, dat lukt maar eventjes. Binnen de kortste keren herval je terug in je favoriete zondige patronen. Zet een klein stapje, iets dat je sowieso lukt en houd dat een langere periode aan tot het niet meer lastig aanvoelt. Met kleine stapjes kom je er evengoed en het is gemakkelijker vol te houden ook.

Zo probeer ik me op dit moment aan twee e-mailmomentjes per dag te houden.

Welk stapje naar meer vrijheid kan jij zetten?

No Comments

Zin in een toogbabbel?

Op zoek naar een coach of geprikkeld door de inhoud? Breng eens wat tijd door aan de toog van Ons Moemoe. Gratis en vrijblijvend.

download ons e-boek

Ons Moemoe verwent haar kleinkinderen met een gratis e-boek. Meer dan 40 pagina’s om te ‘breien aan meer vrijheid en gemoedsrust’.