goede voornemens waarmaken | Ons Moemoe blog
Gewoontes leveren je meer op dan goede voornemens. Leer je focussen op de wedstrijd en niet op de uitslag met de tips in dit artikel. Aan de slag!
446
post-template-default,single,single-post,postid-446,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,qode-theme-ver-13.1.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

goede voornemens eenvoudig waarmaken

Je goede voornemens waarmaken doe je door gewoontes te kweken.

goede voornemens eenvoudig waarmaken

stoppen met uitstellen

We maken er veel. Goede voornemens. Los van het feit dat ze zinvol kunnen zijn, zijn ze ook een doorn in het oog. Wanneer je jezelf niet aan je afspraken kan houden, voel je je mislukt en ontgoocheld in jezelf. Is er dan geen echt geen betere manier?

Superman doet zijn onderbroek boven zijn gewone broek aan

We willen afvallen, minder snel boos worden, de ander accepteren, onze beurt afwachten, elke mening respecteren, douchen, flossen, recht zitten, mediteren, rugoefeningen doen en ‘s avonds uit de buurt van blauw licht blijven.

Wie de hele combo tegelijk aanpakt, faalt grandioos. Meer zelfs, het wordt een indirecte aanval op je zelfvertrouwen en net dat zelfvertrouwen zou je bondgenoot moeten zijn om je leven meer vorm te geven.

Twee opties dus.

  • één – stoppen met voornemens
  • twee – minder verplicht hooi op je vork

Beiden zijn prima.

Geen voornemens hebben, kan een absolute verademing zijn. Laat het leven rustig op je afkomen en wees er dan ook tevreden mee.

Bij de tweede optie kies je ervoor de verantwoordelijkheid te behouden om dingen te veranderen maar je gaat je voornemenbalans wat realistischer ijken. Het hoeft immers allemaal niet perfect te zijn. Zelfs superman doet zijn onderbroek boven zijn gewone broek aan.

kiezen voor gewoontes

Kies jezelf dus best wat wedstrijden die je kan winnen en focus je vooral op de wedstrijd en niet op de uitslag. Je zal zien dat het eindresultaat dan veel gunstiger is en je hebt er meer plezier in ook.

Kies dus beter één concreet voornemen en houd je daar een bepaalde periode aan. Nadien kan je dit verder gaan finetunen of een nieuw aandachtspunt nemen.

Zo kan je in plaats van 7 kg af te vallen de focus van de weegschaal verleggen naar een evenwichtig en gezond ontbijt. Eenmaal dit flink ingeburgerd is kan je bijvoorbeeld je tussendoortjes aanpakken, vleesverbruik verminderen of alcohol afbouwen.

Deze aanpak is multi-toepasbaar: elke ochtend 2 minuten rustig door het raam staren en op je ademhaling letten, 8 sit-ups voor het slapengaan, op zondag geen suiker, 10 minuten vroeger opstaan of wat er ook op je wenslijstje mag staan.

sexy, saai maar effectief

Zo’n stapsgewijze methode is saaier en boekt trager resultaat. Tegelijk hoef je jezelf onderweg niet meer af te blaffen of Spartaans door het leven te gaan. Beetje bij beetje op weg naar je doelen. Vertrouwend op je nieuwe gewoontes. Voor je het weet zijn je voornemens werkelijkheid geworden zonder dat je boos of ontgoocheld hoefde te zijn in jezelf.

Weet dat wat je ook wil bereiken, er zich sowieso iets nieuws aandient als je er bent. Er is geen ultieme bestemming, je bent altijd onderweg. Daarom, doe het rustig, wees geduldig, focus je op de kleine stappen die je nu al kunt zetten.

Geef toe: Wat heb je aan succes als je er niet onderweg van kan genieten?

No Comments

Zin in een toogbabbel?

Op zoek naar een coach of geprikkeld door de inhoud? Breng eens wat tijd door aan de toog van Ons Moemoe. Gratis en vrijblijvend.

download ons e-boek

Ons Moemoe verwent haar kleinkinderen met een gratis e-boek. Meer dan 40 pagina’s om te ‘breien aan meer vrijheid en gemoedsrust’.